Friskvårdsbidrag

Den 1 juli 2020 utökade Skatteverket det friskvårdsbidrag som företag kan ge till sina anställda skattefritt till att innefatta friskvårdstjänster som levereras digitalt. Det betyder att meditations- och mindfulnessappar är godkända av Skatteverket 🙌

Nya regler från 2022

Skatteverket har kommit med nya tydligare instruktioner gällande hantering av utbetalning av friskvårdsbidrag. Detta innebär att utbetalning av ersättning för friskvårdsutlägg ska ske under innevarande kalenderår, dvs senast på löneutbetalningen i december.

Detta skulle kunna innebära att din eventuella arbetsgivare behöver dina friskvårdskvitton senast 31 oktober, för att säkerställa kvittohantering innan årets slut. Kolla gärna med din arbetsgivare helt enkelt.

Observera att detta ej berör beställningar som sker genom friskvårdsportaler så som Benify, Wellnet och ePassi, eftersom det då sker en debitering på friskvårdsbidraget direkt i samband med beställningen. Beställningar/köp som sker genom portaler kommer därmed fortsatt kunna ske till och med 31 december och samtidigt räknas in på innevarande års bidrag.

Så här använder du ditt friskvårdsbidrag

Kolla med din arbetsgivare vilka aktiviteter som är godkända och belopp. Vissa arbetsplatser ersätter medarbetaren i efterhand, i så fall betalar du för appen själv och lämnar in ett kvitto till din arbetsgivare. Andra har kuponger/checkar eller samarbeten med digitala friskvårdsportaler.

För att hämta ut ett kvitto för ditt Mindfully-abonnemang genom App Store så har du dels fått det e-postat till dig när abonnemanget skapades men du kommer också åt det via din köphistorik om du loggar in hos Apple med ditt Apple ID. Läs mer här om hur du gör.

Om du har ditt Mindfully-abonnemang genom Google Play kommer du åt kvitton genom att logga in hos Google Store, klicka på Prenumerationer & tjänster och Se köp. Läs mer här om hur du gör.

Behöver du ha ett friskvårdskvitto som uppfyller Skatteverkets krav på att bl.a. personnummer finns med? Hör av dig till support@mindfully.nu efter att du genomfört ditt köp, så hjälper vi dig.

Vi finns hos följande friskvårdsportaler

Så här aktiverar du ditt köp genom en friskvårdsportal

När du har köpt ett abonnemang genom en friskvårdsportal behöver du anmäla köpet till oss. Ladda hem appen, registrera dig som användare och gå till Profil > Inställningar > Anmäl köp genom friskvårdsportal. Välj din portal och ange ordernummer eller motsvarande, vi aktiverar ditt abonnemang inom en arbetsdag. Du får ett e-postmeddelande när vi har startat abonnemanget.